Spedbarn

Velg en kiropraktor med lang erfaring! Hos Oslo Kiropraktorklinikk tilbyr vi rask og effektiv behandling av nerve, muskel og skjelettplager. Profesjonell og individuelt tilpasset behandling samt hjelp med hva du selv kan gjøre for å bli bedre.

Vanlige symptomer for å oppsøke behandling

• Kolikk
  • KISS / KIDD
  • Økt/endret gråtemønster
  • Suge/ammevansker
  • Nedsatt bevegelse i nakke/favorittside
  • Generell urolighet, utilpasshet
  • Asymmetri/ «skjeve hoder eller kroppen»
  • Søvnproblemer
  • Motoriske problemer
  • Problemer med å løfte hodet liggende på magen, krabbe eller gangproblemer
  • Mage- og tarmbesvær/forstoppelse

Kolikk

Kolikk er en tilstand som oftest oppstår i løpet av barnets første 1-4 uker. Symptomene varer sjelden mer enn tre- fire måneder. 10-15% av alle barn får en mildere eller sterkere grad av kolikk. Kolikk viser seg stort sett ved at barnet gråter utrøstelig hver dag i en lengre periode.

Symptomer på kolikk

• Intens gråt hos et barn ellers friskt barn, ofte på ettermiddag og tidlig kveld, men kan være på andre tider av døgnet.
  • Barnet trekker beina opp mot magen
  • Hode og overkropp bøyes bakover
  • Barnet blir urolig i når det legges i visse stillinger

Kiropraktoren vil alltid legge til grunn en grundig undersøkelse og en dyptgående samtale med forelder/ foreldre før et spedbarn får behandling. Behandlingen er skånsom, og selvfølgelig tilpasset det enkelte barn. Prinsippet bak behandlingen er, som ved behandling av voksne, å gjenskape normalfunksjon i kroppens nerve-muskel-skjelettsystem.

Veldig mange barn har god effekt av kiropraktorbehandling, oftest er 2-4 behandlinger tilstrekkelig.

KISS/KIDD

Hva er egentlig KISS?
KISS står for Kinematic Imbalance due to Suboccipital Strain og kan bli oversatt som en kraftig nakkelåsning som påvirker barnets utvikling og velbefinnende. KISS syndrom er ikke en sykdom, men en indikasjon på en feilfunksjon eller blokkering i de øvre nakkeledd. God nakkefunksjon er grunnleggende for barnets generelle utvikling, koordinasjon og integrering av sanseinntrykk. Barn er annerledes enn voksne på mange måter, de har et uferdig nervesystem, de er mykere og mer bevegelige. Størrelsen og tyngden på hodet relativ til kroppen er mye større enn hos voksne. Samtidig er muskulaturen til å holde hodet oppe svakere. Vi ser ofte at barnet kommer inn i en «banan-kurve» noe som resulterer fra spenninger på en side av rygge. KISS barn har også en tendens til å ligge veldig bakoverbøyd, nesten slik at de ligger kun på hodet og hælene. I tillegg virker de ofte å være irritable, ha problemer med å spise (amme) og kun favorisere å se til en side.

Symptomer hos KISS barn kan være følgende:

• Favorittside av nakken eller skjevstilling
  • “Banan-form” eller C skoliose
  • Kolikksymptomer eller generell uro
  • Ligger med hodet ekstremt bakoverbøyd
  • Amme/sugeproblemer
  • Ømhet/hypersensitivitet i nakken, og liker ikke når man tar på nakken eller får klær over hodet
  • Asymmetrisk hodefasong eller skjevt hode

Hva er egentlig KIDD?
er betegnelsen for et større barn med et udiagnostisert KISS problem. KIDD er betegnelsen for “KISS-Induced Dysgnosia and Dyspraxia”

Dysgnosi: sanseintegrasjons forstyrrelse
Dyspraxia: Klossethet

Symptomer som går under betegnelsen KIDD kan være følgende:

• Konsentrasjonsvansker
  • Hodepine
  • Balanseproblemer
  • Forsinket motorisk utvikling
  • Mage-/tarmproblemer

Ta kontakt med oss for en vurdering av ditt barn om han eller hun har noen av symptomene over.

Kiropraktorbehandling av barn er en sikker, skånsom og rolig behandlingsform. Behandlingen vil bestå av forsiktige og lette trykk som har som mål å frigjøre spenninger i kroppen og hodet. Spesielle behandlingsteknikker uten raske impulser blir brukt i behandlingen av spedbarn. Disse teknikkene er spesielt tilpasset spedbarnets umodne ryggrad, og er trygt fra fødselen av. Trykkene som utøves på barn er aldri større en trykket man selv kan legge på sitt eget øye. Kiropraktisk behandling av spedbarn er ofte svært effektiv. Ofte ser man forandringer allerede etter første behandling.