Prolaps i ryggen

Ryggsøylen består av 24 virvler og mellom hver ryggvirvel ligger det en brusk skive som kalles mellomvirvelskiven. Mellomvirvelskivene har en støtdempende funksjon i ryggraden. Mellomvirvelskivene består av en myk kjerne med en hardere ytre flate rundt. Den harde ytre ringen kan sprekke opp og det indre kjernematerialet kan bli presset ut ifra sin normale stilling og man har et prolaps.

Noen årsaker til prolaps i ryggen:

• Et eller flere prolaps kan oppstå etter en lengre tids belastning som gjør skiven delvis mer og mer slitt, til den til slutt ikke tåler mer. Da kan ellers enkle bevegelser som å bøye seg ned til gulvet, vri overkroppen eller hoste være nok til å utløse akutt smerte.
  • Overbelastning ved løft eller vridning
  • Stress
  • Statisk arbeid med ryggen i en ugunstig fremoverlent stilling ofte og over lengre tid
  • Slitasje forandringer eller degenerative forandringer i ryggen.

Symptomer kan være:

• Sterke smerter
  • Problem med å rette ut ryggen
  • Utstrålende smerter i et eller begge ben, kan ligne intense tannverkssmerter.
  • Svekket kraft i ben eller fot.
  • Prikking/murring eller nedsatt følelse nedover i benet.
  • Smertene behøver ikke være sterkest i selve ryggen, smerten kan ofte være verst i beinet.
  • Slitasjeforandringer og forkalkninger kan også lage symptomer som minner om prolaps.

MR undersøkelser er den beste undersøkelsesmetoden for å vurdere skiveprolapser. MR svaret gir svar på hvilken grad av prolaps man har og hvordan dette bør behandles.

Kiropraktoren gjør en grundig undersøkelse for å stille riktig diagnose ved ryggprolaps. Kiropraktoren kan henvise pasienten til MR om det er indikasjoner for det. Videre kan kiropraktoren henvise pasienten til ryggspesialist hvis man ønsker vurdering av ortoped.