Korsryggsmerter

Korsryggsmerter er det vanligste problemet i nerve- muskel- skjelettapparatet og koster samfunnet store summer hvert år, mellom 80-90% av befolkningen har korsryggsmerte i løpet av livet.

Vondt i korsryggen er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand. Mange blir raskt bedre, men tilbakefall er dessverre vanlig. Tilstanden kan i vise tilfeller utvikle seg til isjias eller utvikler seg til en langvarig tilstand med flere tilbakefall eller vedvarende smerter. Årsakene til ryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt, man må se på hele kroppen og legge opp behandlingen i et helhetsperspektiv.

Generell korsryggsmerte kan være:

• Lumbago
  • Kink i korsryggen
  • Prolaps i korsryggen
  • Isjias

Symptomer:

• Korsryggsmerter kan oppstå akutt eller gradvis
  • Smertefull og stiv korsrygg, verre om morgenen og ved sitting
  • Vondt å reise seg opp, endre stilling.
  • Aktivering etter langvarig stillesittende kan gi smerter
  • Best å gå og ligge
  • Ryggskjevhet for å unngå smerte
  • Smerter ned i bekken, hofte og ben
  • Nummenhet og prikking i seteregionen eller nedover beina.
  • Smerte i ryggen pga. hosting og nysing.

Har du noen eller flere av disse symptomene bør du kontakte kiropraktoren for undersøkelse, behandling, råd og veiledning. Kiropraktoren kan redusere smerte og gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem.

Vi kan også hjelpe bedrifter eller enkeltpersoner med å kartlegge ergonomien på arbeidsplassen. Ergonomisk kurs for å forebygge rygg og andre type plager kan vi tilby.